5 Ocak 2022 Çarşamba

VAZGEÇEMEDİĞİMİZ ZEHİR; SİGARA…

 

VAZGEÇEMEDİĞİMİZ

ZEHİR; SİGARA…

Alış Veriş Merkezinde kasada ödeme yapmak isteyen 5-6 kişilik sıranın en sonundaydım…

Birden gözüm kasiyerin arkasındaki vitrinde sıralar halinde dizili sigara paketlerinin üstündeki fotoğraflara takıldı…

Sigara paketlerinin üstünde ürpertici fotoğraflara gözüm takıldı;

-Nefes borusu delinip takılan hortumla hayata tutunmaya çalışan insan…

-Kararmış, asfalt gibi zifte dönüşmüş akciğerler…

-Kapanmayan ayaklarda avuç içinden büyük derin inanılmaz yaralar…

-Ağız ve çenelerdeki büyük parçalanan, doku bozuklukları…

-Morgdaki cesedin ayağına takılan numaralı genç insana ait ürperten cenaze…

-Yarısı çürümüş damaklar, dökülen dişler fotoğrafları…

-Hamile kadının yaptığı erken düşük yaptığı ölü doğan bebekler…

-Gırtlak kanserli olan yaşlı insan görüntüleri…

-Solunum yetmezi olan yüzü kararmış koah hastası fotoğrafı…

-Vücudun yarısına kadar saran ama yara kapanmayan yaralar…

-Ölü doğan çocuklar vs…

Farkında olmayarak sesli biçimde şöyle dedim;

-ŞU SİGARA PAKETLERİ ÜSTÜNDEKİ FOTOĞRAFLARI GÖRÜPTE, HALA SİGARA İÇMEYE DEVAM EDEN İNSANLARI ANLAYAMIYORUM…

Kasa ödeme kuyruğundakiler bana hak verdiler…

-Doğru söylüyorsun abi…

-Haklısın…

-Ne yapsınlar vazgeçilmez zehirdir sigara…

-Birisi de Allah ıslah etsin… Allah akıl versin, dedi…

AVM’ nin kasasında görevli genç insan ise;

-Abi ben sigara paketleri üstündeki fotoğraflara inanmıyorum… Bunların hepsi montaj… Halkı korkutmak için yapılmış…

Şaşırdım, böyle bir yanıt beklemiyordum…

-Bak delikanlı, Türkiye de her yıl 300 bin kişi, sigara ve sigaraya bağlı hastalıklardan ölüyor… Bu faciayı anlatan fotoğrafların paketler üzerine konulması için devlet kanun çıkarttı… Ondan sonra paketler üzerine bunlar yasalar gereği konuldu, dedim…

-Yok abi, ben inanmıyorum… Bunların hepsi montaj…

Sırada bekleyenlerin hepsi benim söylediklerime katıldı… Kasiyer kardeşin söylediklerine bıyık altından gülümseyenlerde oldu sinirli şekilde bakıp başını sağa sola çevirenlerde vardı…

Medya mensubu olarak çzalıştığım gazetelerde yıllarca “VAZGEÇEMEDİĞİMİZ ZEHİR” diye tütünün tarihçesini yazdım…

İnanılmaz araştırmalar yapmıştım… İşin daha da vahimi yıllarca bende bu sigaralardan kontrolsüz hatta aptalca şekilde içtim… Ama 10-15 yıldır tamamen bıraktım… Bir daha da başlamayı düşünmüyorum…

Size ilginç bir şey daha söyleyeyim;

-Eşekler dünya gezegeni üzerindeki tüm otları iştahlı şekilde yiyorlarmış… Yemedikleri tek ot tütünmüş… Yakına bile yaklaşmıyorlarmış… Zorla yedirmeye çalışanlardan da kaçıp uzaklaşıyorlarmış…  Bu da yıllarca süren araştırmalarda elde edilen bilimsel bir veriler…

Google Amca ya yazın sigaranın zararlarını diye binlerce sayfa dolusu bilgi var… Şunlara basitçe bir göz atın isterseniz;

Gebelikte nikotin, annenin kan dolaşımından plasenta yoluyla embriyoya geçer. Hamilelik sırasında sigara içen kadınlar hamilelik komplikasyonları için yüksek risk altındadır. Bu komplikasyonlardan bazıları;

Düşük, erken ya da ölü doğum, plasentanın erken ayrılması şeklindedir.

Gebelikte sigara kullanan annelerin düşük doğum ağırlıklı bebek doğurma riski artmıştır. Yeni doğan bebeklerde;

Düşük doğum ağırlığı, büyümede yavaşlama, ani bebek ölüm riskinde artış…

Bu çocuklar, sonraki dönemlerde solunum sistemi, kalp ve damar hastalıkları için daha yüksek risk taşırlar.

Sigara ve kanser: sigara, akciğer kanseri dışında aşağıda sıralanan farklı kanser türlerine yakalanma riskini de artırır:

Bronşiyal kanser, gırtlak kanseri, burun ve yutak kanseri, yemek borusu kanseri, karaciğer kanseri, pankreas kanseri,

Böbrek kanseri, lösemi vs…

Sigaranın vücuda zararları sayılamayacak kadar çoktur. Sigara dumanı, çoğu toksik ve kanserojen olan 4800'den fazla farklı madde içerir. Dumanın solunması halinde, bu toksinler akciğerler tarafından emilir ve vücuda dağılır.

Sigara içmek, kardiyovasküler hastalıklar, kronik solunum sistemi hastalıkları, kanser ve tip 2 diyabet gibi kronik bulaşıcı olmayan hastalıklar için en önemli risk faktörlerinden biridir.

Tütün kullanımı sadece solunum sistemi hastalıkları, kardiyovasküler hastalıklar veya kanser riskini arttırmaz, kanın oksijen taşıma kapasitesini düşürerek ve damar yapısını bozarak vücuttaki tüm organ ve dokulara zarar verir. Sigaranın zararları kısaca vücudun tamamını etkisi altına almaktadır.

Devletimizin çıkarttığı yasayla, sigaralar camekânlarda sergileniyor… Kutularının kapaklarında da yukarıda saydığım hastalıklı kişilerin fotoğrafları yer alıyor…

Fotoğraflara dikkatli biçimde bakıp, sigaranın yaptığı zararları gözlerinizle görün… Vermek istediği dersleri alın…

Sağlık mı daha önemli? Sigara mı? Korunan sağlık, mutlu bir hayattır; sigarayla zehirlenen hayat acılı ve çekilmezdir…

Kararınızı ona göre verin… Sigaraya tutsak olup hayatını yitirip, mezara girmeyin… Unutmayın ki, toprağın üstü altından her zaman daha da iyidir… Yaşamak her zaman ölmekten daha da iyidir…

Abdulkadir Kaçar adana, 2021

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder