4 Kasım 2022 Cuma

DERBY KAVUN; DEMEKMİŞ...

 

       

 

Kavun?

Ve

Derby?

...

Bu iki sözcüğün,

Birbirleriyle,

Ne ilgisi var diyebilirsiniz?

Okuyunca çok güleceksiniz  

Çünkü ben de çok güldüm...

...

        Bu ülkede, anlamını bilmeden;

        Yanlış sözcük kullandığımızı,

En somut şekilde kanıtlayan,

İtiraza en küçük yer bırakmayan,

        Güzel bir hatırlatmadır…

       

        Efendim,

        Büyük futbol takımlarının karşılaşmaları öncesinde,

Gazeteler, televizyonlar, gazeteler şu cümleleri kullanır:

        -Fenerbahçe ile Galatasaray, ya da diğerleri arasında;

Günler aylar öncesinden bağırırlar büyük derbi…

        ...

        “DERBY” sözcüğü de genellikle,

Türkçeye uydurularak “DERBİ”

        Şeklinde yazılır; devam eder,

        -Büyük Derbi öncesi iki takım,

Teknik patronları şöyle konuştu...

        Ya da,

        At yarışları konusunda

        -BÜYÜK DERBY KOŞULUYOR…

        Veya araba yarışlarında da kullanıldığını sanıyorum…

       

        Futbol konusunda en üst düzeydeki;

        Hiçbir spor kulübü yöneticisinin,

        Bu konuda kitaplar yazan akıllı insanların,

        Ya da televizyon yorumcularının,

        Üst düzey görevlinin ve yetkilinin,

        -YAHU DERBY hangi anlama geliyor?

Türkçe de bunun karşılığı var mı?

Biz bu sözcüğü kullanıyoruz ama anlamı nedir?

Söylemek istediğimizi,

Düşüncemizi tam olarak karşılıyor mu?

 Sonra komik duruma düşer miyiz?

 Dediklerini sanmıyorum...

 İnanıyorum ki sözlük anlamları

 Hakkında da bilgileri yoktur...

 Basmakalıp bir cümle olarak

Ağızlarından düşürmüyorlar...

       

        -Batılılar kullanıyorsa, bir bildikleri vardır,

Bizde aynı şekilde kullanalım, diye;

Düşünmüş olmanın tembelliğiyle,

Ne büyük çamlar devirdiklerinden,

Hiç bir haberleri yok…

       

        Bilgisayarımın bilgi küpü olan

SÖZLÜK dosyasını;

Sıkça ziyaret edip, kafama takılanları,

Soruyor, inanılmaz şekilde şaşkınlığa uğruyorum…

       

        En son olarak DERBY sözünü sordum,

Akıllı sözlüğe...

        İnanamadım, kahkahalarla güldüm,

Sizinde güleceğinizi tahmin ediyorum;

       

        İngilizce Türkçe bölümüne girdim;

        -DERBY yazdım...

        Yanıtın tahmin bile edemezsiniz;

        -Melon şapka ÇIKTI karşılığı…

        Derby–Melon Şapka demekmiş…

       

        Şimdi Fenerbahçe Galatasaray, Beşiktaş-Fenerbahçe,

Gibi takımlar arasında aylar,

Hatta yıllar öncesinden televizyonların,

Bağırdığı, gazetelerin 8 sütuna,

Manşetten verdiği, radyo spikerlerinin,

Defalarca seslendirdiği şu sözcüğün anlamına bakın…

        Yani spiker;

        -Galatasaray ile Fenerbahçe arasındaki,

Büyük derbi maçı, derken;

        -Galatasaray ile Fenerbahçe arasındaki,

Büyük MELON ŞAPKA MAÇI demiş olmuyor mu?

        Bal gibi de oluyor bence...

       

        Peki, benim sözlükten sorgulamam,

Burada bitti mi?     

Kesinlikle hayır…

        Aynı sözlüğe, bu kez MELON ŞAPKA’ yı sordum…

        -Melon hangi anlama geliyor?

        Sıkı durun sözlük ifadesi aynen şöyle;

        -KAVUN…

       

        Evet, yanlış okumadınız,

        MELON da kavun demekmiş...

        Televizyonda;

        -Fenerbahçe Beşiktaş Derbi sine az kaldı…

        Derken spiker şunu söylüyor;

        -Fenerbahçe – Beşiktaş melon şapkasına,

Pardon, kavununa az kaldı, demiş oluyor…

       

        Güzel Türkçemizi işte böyle,

Abuk-sabuk sözcükler kullanarak katlediyoruz…

        Türkçe giderse TÜRKİYE DE KALMAZ,

Diyen akıllı insanları saygıyla anıyorum…

        Elbette batının bizden ileri bazı yönlerini,

Alıp yaşamımıza uygulayalım,

Bilerek, isteyerek, bilinçli olarak kullanalım…

        -DERBY diyenlerin ÖNCE melon şapka,

Sonra da kavun dediklerini bilmelerini,

        İstedim hepsi bu kadar…

        Acaba teknik yöneticiler biliyor mu?

        Televizyon yorumcuları, gazeteciler biliyor mu?

        Elbette teknik terim olabilir;

        Yerine başka şey kullanılamayabilir;

        Ama anlamlarını bildiğimizde,

Olaylara bakışımızın değişeceğine inanıyorum...

        ‘Prof. Dr. Şaban Teoman Duralı hocam felsefe söyleşilerinde biz hep hazır lop alıp kullanıyoruz, bunun arkasını önünü araştırmıyoruz’ ifadesi burada bir kez daha kanıtlanmış oldu...

        Diğer sözcükler içinde sözlüklere bakmanızı dilerim...

        ...

        Milyonlarca insanı taraftarı peşinden sürükleyen,

        Milyar dolarların döndüğü,

        En büyük sektör olan futbol konusunda,

        Bazı şeylerin bilinmesinde yarar var...

        ...

        Benden söylemesi...

        Ne olur?

        Ne değişir, dönüşür, başkalaşır onu da bilemem...

        Tarih ve zamanın vereceği bir karara,

Her daim sonsuz saygı duyduğum;

        Tarih ve zaman her şeyin çaresidir...

        Çözüm mü? En ini bu camiayı yönetenler,

Bu konuda kitap yazanlar,

Futbola kafasını yoran uzmanlar daha iyisini bilir,

Bilmek zorundadır nokta...

       

            ABDULKADİR KAÇAR ADANA, 2022

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder